29 maart 2019

Prototypedag Stad College

Reina Bartelink, kunstvakdocent op het Stad College in Almere, ontving op 28 maart twee Flevolandse kunstenaars die haar derdeklassers BBL/KBL en TL kwamen vertellen over hun creatieve proces. De CKV-leerlingen die zelf een eigen reflectie-/inspiratiekunstwerk moeten maken, hoorden van de professionals hoe zij creëren. “Het doen is belangrijker dan het resultaat.”

 

De leerlingen hebben eerder in het schooljaar vier culturele activiteiten voor het vak CKV gedaan en op basis hiervan moesten zij een kunstwerk maken. Ze zijn bijvoorbeeld naar Flevolandse muziekfestivals geweest, hebben architectuur in de omgeving bekeken en kennisgemaakt met Kamp Seedorf, een graffiti-kunstenaarscollectief uit Almere.

 

Reina: “Wat wij willen, is dat ze gaan creëren zonder direct het eerste idee uit te gaan werken dat in hen opkomt of dat te doen wat iedereen doet.” In de lessen ging Reina aan de slag met korte creatie-opdrachten: in twee minuten iets tekenen op een geeltje bijvoorbeeld. De leerlingen werden er vrijer door. Geïnspireerd door de Culturele Roadtrip van eind 2018 (Sprint 7 in ons traject) nodigde ze voor haar leerlingen aansprekende kunstenaars uit. Foktje Verhoef en Mannie Krak vertelden de derdeklassers over hun eigen creatieve proces. De jongeren leerden dat de professionals met dezelfde vragen zitten als zij, dat ze ook verschillende pogingen ondernemen, fouten maken en dingen weggooien.

Verrassingskunst

Een van de oefeningen die de kunstenaars met de klas deden, was een sneltekenopdracht met verrassend resultaat. De leerlingen moesten iets tekenen en kregen na twee minuten de opdracht van hun tekeningen propjes te maken en weg te gooien. De kunstenaars tapten alle proppen papier aan elkaar en feliciteerden de groep met het gemaakte kunstwerk.

 

Reina: “Op een na alle leerlingen weten nu welk kunstwerk ze gaan maken. Het is mooi te zien dat ik veel minder hoef uit te leggen”. Collega Nadieh Rijs vult aan: “Ze zijn veel minder bang om fouten te maken”. Een leerling die zei alleen van rockmuziek te houden, maakte een playlist en schildert nu – met een koptelefoon op – wat hij hoort. Een ander schrijft poëzie, weer een ander maakt buiten foto’s. “Ze kiezen wat ze zelf willen kunnen. Iedereen durft zijn ding te doen, durft los te komen van het oordeel van de ander.”

 

De bouwsteen wordt afgerond met een presentatie door de leerlingen aan elkaar, een jury en later ook aan de ouders. Ze moeten dan vertellen hoe ze tot hun kunstwerk zijn gekomen, wat hun achterliggende gedachten waren, hoe hun proces eruit zag en wat ze er van vinden.