10 mei 2019

Sprint 11: Tips & tops over vakoverstijgend onderwijs

Voor de een na laatste sprint van pilotjaar 2 waren we 9 mei te gast op het Stad College in Almere. In het tekenlokaal verzorgde Nadieh Rijs een inleiding over vakoverstijgend werken, analyseerden we de nieuwe bouwstenen van de school en van Aeres VMBO Emmeloord en werkten de docenten aan hun presentaties voor de slotbijeenkomst van het tweede jaar die op 4 juni wordt gehouden.

Verbinding zorgt voor diepgang

Docent beeldend en CKV Nadieh Rijs heeft vorig schooljaar al haar CKV-projecten vakoverstijgend aangepakt. Zij deelde tips & tops van drie aansprekende projecten: Ex-gedetineerde uit Almere in de klas met beeldende reflectie, Extreem Gelijk (een nogal grove theatervoorstelling) en Nieuwe buren (een Nederlandse speelfilm opgenomen in Almere).

Haar tips en tops:

Presentatie 9 mei 2019 – vakoverstijgend onderwijs

Doordachte tweede bouwstenen

Kunstvakdocenten Ingrid Suurland en Maris Lottman van Aeres VMBO Emmeloord zetten helder uiteen hoe zij hun tweede bouwsteen hebben voorbereid, onderzocht (geprototyped) en geëvalueerd. Hun activiteit is een vervolg op de bouwsteen van vorig schooljaar. Toen bezochten zij met leerlingen van de tweede klas GL Schokland. Hier voerden de leerlingen de opdrachten uit die het museum ter beschikking stelt aan het onderwijs. Dit jaar gingen zij met dezelfde leerlingen terug naar het voormalig eiland in de Zuiderzee. Deze nu derdeklassers hadden gewerkt aan eigen opdrachten waarmee zij leerlingen van 2GL het werelderfgoed lieten ontdekken.

 

Bekijk hier het filmpje dat De Clipjesfabriek maakte van hun bouwsteen.

 

Reina Bartelink, kunstvakdocent op het Stad College en Nadieh Rijs vertelden enthousiast en enthousiasmerend over de ontwikkeling die hun tweede bouwsteen de leerlingen heeft gebracht. De derdeklassers-CKV hebben de opdracht n.a.v. de vier bezochte CKV-activiteiten een reflectie-/inspiratiekunstwerk te maken en Reina en Nadieh wilden hen in beweging krijgen. Op advies van lokale partner Kubus hebben ze de leerlingen eerst korte sneltekenopdrachten gegeven. De Culturele Roadtrip van eind 2018 bracht hen op het idee creatieven uit te nodigen die dicht bij de belevingswereld van de leerlingen staan. Ze nodigden twee kunstenaars uit die de leerlingen informeerden over hun eigen creatieve proces: fouten maken, dingen weggooien, opnieuw beginnen – het hoort allemaal bij het proces. Een eye-opener voor veel leerlingen.

 

Bekijk hier het filmpje dat De Clipjesfabriek maakte van hun bouwsteen.